7 juli 2013

Geboortepakje en een naaktslakje


Heb vaak heimwee naar het Paradijs. Steeds meer eigenlijk. Aangewakkerd door o.a. pijn, eenzaamheid, prachtige natuur of gewoon een 'simpele' warme douche. Het paradijs: Gewoon in je Adamskostuum door de natuur banjeren, geen eenzaamheid voelen, een visje eten en nooit (meer) gestoken worden door muggen, teken of andere irritante zondeval-achtige nare beestjes..
Herkenbaar, die paradijselijke heimwee?

Paar weken geleden begroette ik een onverwachte bezoeker in de badkamer: Een naaktslakje. Het was niet in mijn eigen donkere badkamer, maar zo één waar je heerlijk een raampje kunt opendoen en dan een beek met watervalletjes hoort stromen, weet je wel ..

Finnihy River - Kerry, Ierland

Vond het een komisch moment; een naaktslak tegen de douchewand. De gedachte die bij me opkwam, terwijl lavendelschuim langs mijn lichaam droop, was dat deze slak zich niet hoeft uit te kleden om schoon te worden.. Geen huisje, geen kleding. Gewoon hélemaal naakt.

Is het niet zo dat wanneer wij ècht de Heer willen ontmoeten, wij naakt voor Hem zullen moeten staan? Bedoel uiteraard niet in ons 'geboortepakje', maar dat onze maskers bij Hem niet werken. Geen fratsen.
Wij kunnen ons voor de Here Jezus niet verbergen, gelukkig ...
Eigenlijk best een bevrijdende gedachte, niet?


 

15 opmerkingen:

  1. Ja, maar er is wel durf voor nodig om je helemaal uit te leveren... denk ik dan, pas als je zekerheid hebt over Gods liefde, dan kan het.
    Maar zeker herkenbaar die heimwee... dat zegt dit citaat over Adam en Eva ook:
    "Can You hear us cry?
    Wishing we could turn back time
    To feel Your breathe when branches move
    Take one more sunset walk with You
    Must each tommorow hold
    such brokeness untold?
    Can't imagine how You could
    See all of me and say it's good"...
    Ik schreef er al es eerder over in: http://gerda-overvanallesennogwat.blogspot.nl/2012/01/good-adam-en-eva-2.html



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Gerda. Wat een bijzonder mooi gedicht over dit verlangen zeg!
      Het is ook een universeel verlangen, niet? Ieder mens, gelovig of niet, ziet uit naar totale volmaaktheid. Helaas beseffen de meesten niet dat dit op aarde niet en nooit te vinden is..
      Dank je voor het delen!

      Verwijderen
    2. Ja, mooi he, het citaat wat ik geef is trouwens een gedeelte van een heel lied, te zien /horen op mijn blog... zie de link...

      Verwijderen
  2. Ik vind dat inderdaad een héél bevrijdende gedachte. Ik voel het wel niet altijd, maar soms in gebed voel je die overgave en doet het er allemaal niet meer toe. Hij weet alles al. Ik hoef eigenlijk niets te vertellen, maar hij vraagt dat ik hem vertrouw en hem vervolgens toevertrouw. Dat zijn de mooiste momenten.
    Ik vind trouwens nogal eens kleine naaktslakken op mijn keukenvloer. Die zijn meegelift in de haren van één van de katten. Zij zullen nooit meer hetzelfde zijn na jouw relaas.
    Grts Irene

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Herkenbaar Irene, we voelen het niet altijd, lang niet altijd om eerlijk te zijn. Maar bij iedere overgave (wederomgeboren worden doe ik gemiddeld 3 keer per dag..) doen alle negatieve gevoelens er niet meer toe.
      greetz Hans

      Verwijderen
  3. Het is een heel bevrijdende gedachte. Geen pijn meer, geen zorgen. En de naaktheid zal dan zijn voor de zondeval denk ik. Zonder schaamte.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je hebt het geweldig geschreven. Zo roep je bij anderen humor en heimwee op. Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks. Schrijf wat ik voel, meer niet. Wel fijn als er herkenning is!

      Verwijderen
  5. Ik kan daar ook zo naar verlangen. Zoals je het schrijft roept het nog meer heimwee op. Gewoon weer alles goed, perfect, wat zal dát heerlijk zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Onuitsprekelijk HEERlijk. Enkel dat hemelse verlangen kan de mens op de been houden toch?

      Verwijderen
  6. Ps.: Reacties blijven van harte welkom. Waarschijnlijk ook bij toekomstige blogjes. Heb echter besloten normaliter niet meer te reageren op reacties. Kost me gewoon tè veel tijd..
    Shalom! -hans

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Herkenbaar dat verlangen.... Ooit zullen we voor Hem staan in al onze onvolmaaktheid. Hopelijk mogen we dan dat paradijs betreden!

    Ja dat reageren op reacties gaat inderdaad veel tijd inzitten ;-)

    Shalom Hans!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tja naakt. En we zijn naakt. Nou ja er is gelukkig dat ene, dat belangrijke, die witte klederen die niets anders vertegenwoordigen dan de Meester zelf waarmede wij beleed zullen worden. Maar al het andere is tijdelijk en zal als een masker ooit van ons vallen. Heerlijk lijkt me dat. Al die opgeblazen koppen in de kerk. De mannen en vrouwen die menen het zo gemaakt te hebben in deze wereld dat ze jou niet zien staan want je draagt hun masker niet. Wat zullen ze straks kijken, daar denk ik altijd aan. Mooi stuk Hans...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. O wat verlang ik naar die Tijd zonder maskers.. Ja, ga er maar vanuit dat wij de gemaskerden daar Straks niet meer herkennen. ;)

    BeantwoordenVerwijderen